Information från SSK:s ordförande
Först måste jag ta tillfället iakt att meddela att den gamla sanningen ”även solen har sina fläckar” också stämmer in på er valde ordförande. Jag har fått kritik från styrelsemedlemmar i andra rasklubbar att jag inte har fullständig kunskap och att jag på vår hemsida och i mail skriver rasklubbar istället för den korrekta benämningen specialklubbar. Detta var så viktigt att man tog upp detta i FA/VU på vårt möte senast. Jag är en man med fel och brister och vill man diskutera detta vidare så hänvisar jag till min kära hustru, hon vet allt om detta och kan säkert ge intresserade fler infallsvinklar. Jag erkänner villigt att jag inte kan allt som gäller vår verksamhet, jag är heller inte intresserad av att sätta mig in i vissa frågor, det är därför som man oftast söker människor till styrelser som kan och är intresserad av att jobba med olika frågor. Det är också därför man har olika människor i FAs olika kommittéer. Jag kan med handen på hjärtat hävda att i SSKs styrelse så har vi den erfarenheten och kunskapen tillsammans, att vi behärskar vår verksamhets alla delar.
Jag kan inte kommentera beslut som vi haft på styrelsemöten och i FA/VU möten innan protokollen är justerade. Ett bra sätt förutom att ringa någon i styrelsen, om ni undrar hur besluten tagits i SSKs styrelse är att gå in på vår hemsida och läsa protokollen där. Jag tror det finns protokoll från och med 2004 utlagda. FA/VUs protokoll läggs ut på FAs hemsida så fort de blivit justerade. Vill ni jämföra hur respektive rasklubb resonerat i samma frågor och beslutat på sina styrelsemöten, kan ni gå in på deras hemsidor och läsa deras protokoll där.
Jag konstaterar att det råder stor förvirring vad gäller resultatredovisningen. Vår nuvarande resultat redovisare redovisar in resultat till SKK efter det att kommissarierna från respektive prov/utställning korrekt har skickat in detta material.(se FA/VU möte 22 juni § 39 mm.) Han upprättar också stambok, vilket han kan göra efter han fått in allt material. Detta är kraven som SKK ställer på oss, detta är den uppgift han fått och lovat att sköta, och inget annat. Det finns inga tidigare beslut i FA eller i SSK som säger vilken statistik vi skall tillhandahålla från SSK eller från FA. Styrelsen har konstaterat att det finns ett önskemål från vissa medlemmar om statistik redovisning, varvid vi väckt följande förslag i FA/VU att försöka enas kring:
FA skall föra stambok, rapportera in resultat till SKK. Resultatfiler(även med 0 or) och egenskaps bedömningar skall läggas ut på hemsidor för att göras tillgängliga för alla. Respektive rasklubb/avelsråd bestämmer efter dialog med sina medlemmar, vilken statistik de vill ha och resultatet av detta blir antingen en gemensam lösning i FA, alternativt en lösning för varje rasklubb och att enskilda medlemmar förser organisationen med statistik.
Styrelsen har också sett behovet av att kraftsamla arbetet med jaktprov-utställning-resultatredovisning. Dessa funktioner hör ihop och bör organiseras tillsammans i, t.ex. FA/PUR. Detta som syfte att kvalitetssäkra hela verksamheten som i alla delar ägs och styrs av rasklubbarna genom FA. Vi har lämnat detta förslag till övriga rasklubbar.
Styrelsen i SSK har tagit fram ett sponsorerbjudande för utställningsverksamheten, som man lagt fram till de övriga rasklubbarna via FA/VU att anta eller förkasta. Vi har knutit upp programvara samt personer som kostnadsfritt för vår organisation sköter framtagandet av utställnings katalog digitalt och redovisar in resultaten till SKK. Praktiskt så mailar utställningsansvarig hundarna och får en färdig utställningskatalog digitalt så sent som 1 timme före start. Utställnings ansvarige skickar sedan tillbaka resultaten via mail och resultaten rapporteras in till SKK via katalog för pc.
Vi har tidigare ej haft något avtal som reglerar våra tidsskrifter, detta trots att avance och årsbok upptar ca 70 % av vår totala budget. Vi har nu ett påskrivet avtal vad gäller årsbok från och med 2009 års utgåva, och jobbar vidare för att få ett avtal som gäller för avance tidningarna. FA/REDK har under hösten tagit fram instruktioner och styrt upp funktionen med att ta fram och leverera material till dessa publikationer. Jag pratade för drygt två veckor sedan med tryckeriet gällande avance nr 1 2010, och fick då beskedet att den var under tryckning. Årsboken för 2008 är sen, det är några få ideella krafter som gör allt de kan för att färdigställa den, vill någon hjälpa till så hör av er.
Anledningen till varför vi sluter riktiga avtal och upprättar skriftliga rutiner är för att säkerställa att våra tidningar och årsbok ej skall bli sena i framtiden. Vi börjar om och gör allt riktigt från grunden. Alla i styrelsen tycker att våra tidningar och vår årsbok är viktiga och att de skall komma ut i rätt tid.
Vi har tidigare i FA/VU beslutat om en domarfond för att säkerställa att vi har råd att hålla domarkonferenser och utbilda nya domare. Finansieringen sköts via FA och innebär att 30 kr/jaktprovs start går till denna fond. Vi har i FA/VU enats om att grundtanken att alla prov skall bära sig själv, och håller nu på att försöka enas om ett nytt tak, det vill säga hur mycket den maximala avgiften får vara. Setterklubben har i styrelsebeslut enas om en max avgift på 600 kr/start. Det ger alltså prov arrangören möjlighet att efter budget för provet är lagd, ta mellan 0-600 kr/start.
Jag önskar alla medlemmar en riktigt fin vår, och kanske träffas vi på fjället.
Med vänliga hälsningar
Richard Brännström
Ordförande SSK
 |